martial art

martial art
silat cekak hanafi pusaka

Friday, June 4, 2010

kekuatan dalaman (aura)

diera sekarang...ramai org yang tidak mengatahui bahawa setip org mempunyai aura atau tenaga dalaman yg tersembunyi...sebenarnya dalam diri kita terdapat suatu tenaga atau power yang terhasil dari daraf2 yang terdapat dalam tubuh kita..jika kita dapat mengawal dan menyalurkan pada bahagian tertentu..bagaimana aura boleh dikawal?

aura di dalam tubuh kita boleh meningkat dengan pelbagai cara yg tidak diduga.. sebagai contoh jika seseorang dikejar oleh anjing garang..dia dapat berlari sepantas - pantasnya walaupon terdapat halangn dihadapn contoh parit besar...jika kita berfikir logik akal tidak mungkin seseorang boleh melepasi parit yang besar itu..tetapi perkara itu terjadi. itu dipanggil tenaga dalaman dirangsang dari faktor luar.
sebenarnya aura dapat dirangsang dengan kaedah pernafasan dan teknik2 lain seperti pertapaan dan sebagainya. dengan kaedah pernafasan yang betul kita dapat meransang pergerakan aura didalam tubuh dan dapat meningkatkan tahap aura tersebut.

aura yang terhasil boleh disalurkan pada bahagia2 tertentu contoh tangan kaki dan sebagainya.
apabila kita dapat menguasai aura..kita akan dapat kuasai cakra alam.

teknik pernafasan ini diambil dari buku2 bertauliah iaitu Yang Mulia Tuan Guru ZUlkifli bin Syaari.

kedudukan dalam keadaan berdiri dan kaki dirapatkan, kedua - dua tangan diletakkan disisi.
apabila nafas di ambil pnjang dan sepenuhnya dalam liang paru2..tahan nafas td dalam kiraan 6..
seterusnya hembus perlahan melalui mulut dengan tangan di tolek kehadapan seperti sedang menolak sesuatu beban. lakukan latihan ini 3 kali selepas tido waktu pagi dan sebelum tdo waktu malam. lakukan lah dan peraktikkan.

3 comments: