martial art

martial art
silat cekak hanafi pusaka

Wednesday, June 23, 2010

bukan untuk berlawan tp untuk persediaan diri

sebagai pengamal seni mempertahankan diri, kita sentiasa mengambil langkah berjaga - jaga dalam apa - apa situasi. kita harus la mengamalkan prinsip yg baik dan jdkn sebagai panduan hidup.

selama sy dalam seni persilatan, saya dapat merasakan sesuatu perubahan yang berlaku luar dan dalam. dari segi kesihatan dan cara hidup bayak yang berubah selepas mengamalkan prinsip yang di aarkan kepada sy.

kesemua ilmu yang sy ada insyallah sy akan kongsikan dengan semua. ilmu persilatan bukannya mudah untuk dipraktikan tanpa ada semangat dan jati diri yang tinggi.

pada hari pertama dalam menjalani latihan silat. sy berasa agak bosan kerana belajar kaedah yang simple tetapi membosankan kerana tidak dapat mengatahui kegunaan kaedah yang dipelajari.

setelah belajar ke peringkat selanjutnya, baru lah sy memahami kegunaan kaedah tersebut.

setiap seni beladiri terdapat kaedah yang khusus yang digunakan untuk membuat teknik - teknik pertahanan dan serangan. kita harus belajar mengikut peringkat supaya dapat menguasai keseluruhan teknik dengan lebih mantap.

dalam seni beladiri persilatan yang sy sertai iaitu silat cekak hanafi. teknik yang di ajar terdapat beberapa peringkat iaitu asas, jatuh, potong dan tamat.
dimana asas adalh teknik asas yang biasa gunakan dan selanjutnye akan mlengkapkan lagi dengan buah jatuh potong seterusnya tamat.

kaedah asas ialah kaedah yang sgt mudah A,B,C dan D
anda akan dilatih sehingga betul - betul mahir melakukan kaedah ini sebelum melangkah ke peringkat seterusnya

No comments:

Post a Comment