martial art

martial art
silat cekak hanafi pusaka

Thursday, June 3, 2010

human weapon

Tajuk hari ini aku nak cerita fasal "human weapon" atau dalam bahasa melayunya senjata manusia.
Dalam bahasa kamus dewan pula ialah pancaindera. Dengan menggunakan pancaindera (human weapon) kita boleh mempertahankan diri dengan pelbagai teknik yang biasa di gunakan atau di praktikkan di dalam seni pertahankan diri. Sebagai contoh dalam martial art thailand ia dipanggil sebagai moythai atau tomoi dimana ia menggunakan pancaindera sebagai senjata yang dapat menumpaskan pihak lawan. Pelbagai kaedah atau teknik yang boleh digunakan serta dipelajari.
teknik yang dapat di pelajari ialah cara - cara serangan balas dan serangan pada pihak lawan.

Tomoi berasal dari dhoi Muay Thai yang merujuk kepada pertempuran tinju atau bertinju pada umumnya. Ini adalah nama asli untuk gaya telanjang-buku lama muay thai kini disebut sebagai muay boran (tinju kuno).

Tomoi merangkumi pelbagai teknik tendangan (kicks), tumbukan (punches), lutut (kneeS) dan siku (elbowS). Awalnya teknik tumbukkan ini terjadi daripada mogok bersenjata sederhana namun,melalui pengaruh tinju inggeris selama tempoh penjajahan, sekarang termasuk jab swing, hook, dan tumbukan. Tendangan utama dalam tomoi adalah kaki tolak (jek) dan menendang bangsal lokomotif. Kaki tolak biasanya tidak bertujuan untuk merosakkan lawan, tetapi untuk menggalakkan mereka kembali berlawan. Pengamal tomoi menganggap pukulan menjadi bentuk paling lemah dari serangan , siku dan lutut menimbulkan banyak kecederaan , begitu banyak sehingga di sebut seni siku lutut yang secara harfiah di terjemahkan sebagai “elbow-knee”. Lutut mogok sebahagian besar disampaikan kepada pihak lawan

No comments:

Post a Comment